Norsk

Dagbladet skriver: ” Terje Isungset er blitt selve personifiseringen av det utvidede perkusjonsbegrep” og videre at ”han er totalt kompromissløs i sitt musikalske uttrykk og har et ikke- eksisterende forhold til trender” Jazznytt skriver: ”Etter å ha hørt Isungsets mildt sagt utradisjonelle improvisasjonsmusikk, sitter jeg med følelsen av å ha vært med på noe oppriktig originalt og dristig nyskapende”. Terje Isungset har vært en sentral musiker i Norsk musikk de siste 30 åra. Han har medvirka på over 60 CD plater, og gitt ut 9 solo plater. Isungset blir regna som en pioner i forhold til å jobbe med ulike lydkilder.

Hans instrument er satt sammen av tre, stein, metall, trommer, cymbaler, bukkehorn og munnharpe. Siden 1999 har også instrumenter av is inngått i Isungsets lydverden. Han starta arbeidet med fri improvisasjon – ofte i samspill med ulike lands folkemusikk i 1985. Dette har resultert et musikalsk uttrykk uten tydelige referansepunkt til eksisterende stilarter. «Isungset tar oss med til en slags “før musikalsk” tid, da jordskorpa fortsatt var varm og både folk og folkemusikk var fjerne, framtidige påfunn»(Dagbladet). «Isungset er en døråpner til en utemmet villskap – fascinerende, suggererende og rocka». (Bergensavisen)

Som komponist har Isungset skrevet over 40 bestillingsverk. Med besetninger varierende fra symfoniorkester i samspill med 1000 barn og kirkeklokker til verk basert på lydene fra verdens største oljeplattform i samspill med stein og tre. «Ingen, absolutt ingen i hele verden spiller perkusjon som Terje Isungset» – mener Bergens Tidende. I»sungset har skapt seg en kunstnerisk identitet knapt noen andre er i nærheten av i vår del av verden».(Dagbladet). Terje Isungset er i boka  Percussion Profiles (2002) rangert som en av verdens mest kreative perkusjonister. “Interviews-articles and discographies of 25 of the worlds most creative percussionists”. Isungset ble I 2008 tildelt Edvard prisen av TONO for beste komposisjon I åpen klasse.